Blog final - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Aline Meijlink - WaarBenJij.nu Blog final - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Aline Meijlink - WaarBenJij.nu

Blog final

Door: Aline

Blijf op de hoogte en volg Aline

21 Juni 2012 | Nicaragua, Granada

Mijn tijd in Nicaragua is ten einde gekomen, zaterdag zet ik weer voet op Nederlandse grond!

De afgelopen 5 maanden heb ik heel veel gezien en gedaan; ik heb vulkanen beklommen en ben er van afgesleed, ik ben van hoge rotsen afgesprongen in een canyon en heb bijna een vulkaanuitbarsting meegemaakt. Ik heb gepatrouilleerd op stranden en een uitstervende soort zeeschildpad eieren zien leggen, ik heb wandelingen gemaakt met de geweldigste uitzichten en de mooiste vogels gezien. Ik ben ’s nachts wakker gemaakt door brulapen, heb velden vol vuurvliegjes gezien en de mooiste zonsondergangen bekeken. Ik heb de ranzigste kakkerlakken gezien en leuke mensen ontmoet.

Toch ben ik wel weer klaar om naar de Westerse wereld terug te keren; eindelijk warm douchen, geen regenseizoen en weer eens iets anders dan ‘gallo pinto’ als eten.

De stage in het ziekenhuis heb ik samen met Nina succesvol afgerond; met een mooie 9,5 als eindcijfer. Dit cijfer zegt echter niet zo heel veel over ons kunnen, mensen in Nicaragua uiten niet graag kritiek, onze evaluatie staat dan verder ook vol met “excellente!”.
Ik ben me er bewust van geraakt dat ziekenhuizen in Nederland niet te vergelijken zijn (of juist wel) met de ziekenhuizen in Nicaragua. De weinige middelen, de vele patiënten (door de gratis zorg) en de hierdoor weinige tijd per patiënt (gemiddeld zien we patiënten 1 keer per 2 maanden) maken dat de diëtist hier niet heel veel kan bereiken. Nina en ik hebben onze bijdrage geleverd en geprobeerd iets achter te laten waar patiënten nog iets aan hebben (posters over verschillende voedingsproblemen, mallen en voorbeeldbordjes/opscheplepels om bij consulten te gebruiken), maar we zijn ons er van bewust geraakt dat het daadwerkelijk veranderen van werkwijzen en aanpak moeilijk te bereiken is. Ook zien wij alles natuurlijk vanuit het Nederlandse perspectief; deze werkwijze past hier misschien ook helemaal niet.

Ik ben blij dat ik de laatste weken bij onze oude gastfamilie in Granada heb gewoond; dit is toch altijd ons thuis geweest in Nicaragua en we hebben hier hele leuke laatste weken gehad. De cirkel is rond, ik ben klaar om naar huis te gaan!

¡Nos vemos pronto!

  • 21 Juni 2012 - 17:47

    Tessa:

    En wij zijn klaar om jou weer thuis te hebben! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Granada

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2012

Blog final

25 April 2012

Eventos del mes pasado

22 Maart 2012

Trabajo y un poco de relajación

06 Maart 2012

Mis días en el hospital

22 Februari 2012

Hola, adios…
Aline

Het komende half jaar ben ik in Nicaragua, waar ik stage ga lopen in een ziekenhuis. De eerste 3 weken volg ik een Spaans cursus en verblijf ik in Granada. Daarna verhuis ik naar de stad waar het ziekenhuis zich bevindt: Masaya. Nos vemos en medio año!| Mijn postadres hier is: On-Stage P.O. 196 Granada Nicaragua

Actief sinds 27 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1804
Totaal aantal bezoekers 12172

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 07 Juli 2012

Masaya

27 Januari 2012 - 23 Juni 2012

Granada

Landen bezocht: